Ens sembla que no podíem trobar millor manera de tancar la 2a setmana escolar que donant veu a 1.500.000 infants i joves. Gairebé fa dues setmanes d’ençà que els nostres infants i joves han iniciat el curs escolar en temps de covid-19. I farà ben bé mig any d’aquell ja llunyà confinament patit per la Covid-19. Des d’aleshores les escoles havien restat tancades parcialment, fins el passat 14 de setembre, quan es reprenien les classes presencials amb tot el neguit que això suposava. Alumnes, professionals docents, equips directius i també les pròpies famílies compartien inseguretats envers aquest inici de curs escolar 2020-21. La tornada a les aules finalment ha esdevingut una realitat, i com en d’altres contextos, adoptant rutines i mesures preventives que ens allunyen d’allò que coneixem, d’allò que ens identifica com a éssers socials necessitats de contacte físic i de vincles segurs per a poder créixer sans. Les restriccions en les relacions socials i les limitacions en la interacció amb l’entorn, ens aboca a tots plegats, i actualment en especial als centres educatius, a cercar noves maneres, estratègies i recursos que minimitzin el dany sofert pels nostres menors.
Al llarg d’aquest període, s’ha evidenciat com no s’han respectat drets inherents i reconeguts en la Convenció Internacional dels Drets dels Infants. Des del nostre rol professional com a psicòlegs, incidim en aquest aspecte i creiem que l’estat d’alarma patit durant la Covid-19, no justificava el nivell de restricció del que han estat objectes els nostres infants.
Com a societat doncs, ens toca revisar molts aspectes al voltant del tracte que oferim als nostres infants i del tracte que des dels centres docents volem oferir-los. Haurem de reparar allò que vam fer no massa bé, i acompanyar i educar els nostres infants amb tot el respecte i els drets que li són reconeguts.
Aquestes reflexions anaven in crescendo a mesura s’apropava la tan desitjada i incerta tornada a les escoles.
No deixàvem de preguntar-nos si aquest cop tornaríem a menystenir-los i a no ser capaços de vetllar per les seves necessitats emocionals, educatives i relacionals.
Dubtàvem si els col·legis, amb les dificultats i/o mancances de recursos materials i humans, podrien organitzar-se tenint en compte les necessitats de la infància i adolescència i no només les que genera la Covid -19.
Ens interpel·làvem sobre la nostra capacitat de treball conjunt, de fer xarxa, d’aglutinar esforços pares, mares, escoles i altres serveis municipals en aquests moments d’inici del curs escolar en temps de covid-19.
I especialment, ens qüestionàvem si seriem capaços de crear espais educatius saludables que afavorissin la salut psicològica i emocional dels menors, evitant així situacions traumàtiques i millorant-ne les ja aparegudes.
Avui, després d’observar la tornada dels menors als centres educatius, d’adonar-nos del treball dels professionals de l’àmbit educatiu, després d’emmirallar-nos en les cares alegres i els somriures dels infants i joves malgrat llargues jornades amb mascareta inclosa… Les nostres preguntes comencen a tenir resposta, comencem a creure que assumirem amb professionalitat i ganes l’atenció i la cura que la nostra infància i adolescència es mereix.
Així, volem donar veu a la nostra infància, d’una banda visibilitzant les seves necessitats de relació social i amb l’entorn i d’altra reconeixent la tasca fonamental que desenvolupen els centres educatius, no oblidem que les escoles esdevenen la segona font de cures, de bons tractes, seguretat i confiança, després de la família.
Sortosament, l’escolarització s’està duent a terme en la forma prevista, i malgrat incidents puntuals i minoritaris i tot i la feina i les millores susceptibles de donar-se, volem agrair a la comunitat escolar i a tot el personal implicat, la oportunitat de mostrar-nos que som capaços de viure i conviure amb el risc, d’afrontar-lo i de continuar treballant en pro no només de la seguretat física en els centres, sinó també a favor de la resiliència i el benestar dels menors.
Ens acomiadem, encoratjant tots els professionals que fan acompanyament a la infància, i alhora posant de relleu la necessitat urgent de polítiques socials, culturals i especialment educatives. Requerim d’actuacions concretes que recolzin la tasca diària de tots els agents educatius, de les famílies i dels seus fills i filles. Perquè entenem que només des d’un abordatge integral podrem disposar dels recursos imprescindibles per a la salut física i mental de la nostra infància i adolescència.
Properament, ampliarem contingut parlant dels factors que milloren la gestió emocional, la confiança i el vincle d’infants, famílies i docents en temps de la Covid-19.
Bon curs escolar 2020-2021!
Som-hi!